“De uren praktijkervaring waren een verademing”

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

De 23-jarige Lennaert Geens is operator en werkt in volcontinu-shift in het Makrolon-bedrijf bij Covestro. Hij studeerde af uit de eerste lichting duaal leren Se-n-Se Chemische Procestechnieken in 2017.

Lennaert, waarom heb je gekozen voor de studierichting Chemische Procestechnieken?
Lennaert: “In mijn laatste twee jaar van het secundair onderwijs volgde ik de richting chemie. Ik heb dat altijd een van de tofste vakken gevonden en was vooral geboeid door de labo’s en praktijklessen. Het stond dan ook vast dat ik in deze richting wou verder studeren, maar nog eens 3 jaar studeren zag ik niet echt meer zitten. Ik wou eigenlijk liever zo snel mogelijk gaan werken. Een 7de specialisatiejaar Chemische Procestechnieken was dus de ideale optie, die bovendien ook nog veel werkzekerheid bleek te bieden.”

Wat zette je aan om voor de formule ‘duaal leren’ te gaan in je 7de jaar?
Lennaert: “Toen ze me op school vertelden dat het duale traject meer stage en ervaring op de werkvloer omvatte, was mijn keuze snel gemaakt.”

Waarin is het ‘duaal leren’ programma verschillend van het reguliere traject?
Lennaert: “Vergeleken met het reguliere traject heb je een extra stageblok van 5 weken in een bedrijf. Je staat dus al een stap dichter bij het bedrijfsleven en krijgt zo een beter beeld van wat je nadien te wachten staat.”

Hoe heb je deze keuze in de praktijk ervaren?
Lennaert: “Mijn schooljaar en vooral de stageperiode is voorbij gevlogen. Ik werk graag met mijn handen. De uren praktijkervaring waren dan ook een verademing.”

Wat vond je positief en wat vond je minder goed aan de combinatie leren en werken?
Lennaert: “Vooral werken in een ploegensysteem was voor mij een openbaring. Ik wist totaal niet of deze onregelmatige uren me zouden liggen. Je stage geeft je de kans om dit eens te ervaren. Positief was ook dat je de theorie vanop school direct kan toepassen in de praktijk, waardoor alles meteen ook concreet duidelijker wordt. In realiteit iets zien werken en in elkaar steken, zegt zo veel meer dan op papier. Ook in een team werken was voor mij een leuke ervaring. Het enige nadeel dat ik ondervond, was na een stageperiode weer op de schoolbanken te moeten gaan zitten.”

Op welke manier ben je bij je stagebedrijf terecht gekomen? En op welke basis heb je de keuze voor Covestro gemaakt?
Lennaert: “De keuze voor een stageplaats verliep via intakegesprekken bij ACTA in Brasschaat. We moesten vooraf onze voorkeurbedrijven opgeven met wie we een gesprek wensten aan te gaan. Covestro stond bovenaan mijn lijstje omdat de naam me bekend in de oren klonk en wat ze produceerden me aansprak. De klik bleek na onze gesprekken gelukkig ook wederzijds en zo werd ik gematcht met mijn stageplek.”

Is de opleiding Chemische Procestechnieken een goede basis voor een job als procesoperator? Of moet je in het bedrijf toch nog vele nieuwe dingen leren?
Lennaert: “Chemische Procestechnieken is absoluut een goede basis. Elk bedrijf heeft natuurlijk zijn eigen methodes en processen waardoor je ook op de werkplek zelf nog veel moet leren. Maar met de theorie vanop school heb je zeker voldoende kennis om op terug te vallen en je verder in te werken in je functie.”

Je bent na je studies ook bij Covestro aan de slag gegaan. Hoe voel je je in het team passen?
Lennaert: “Ik voel mij goed in mijn vel in het team. Ik kan met mijn vragen altijd terecht bij mijn collega’s en iedereen staat steeds paraat om elkaar te helpen. Zo’n ploegsfeer is echt geweldig.”

Zie je jezelf deze job je hele leven doen? En heb je nog ambities?
Lennaert: “Ik heb nog geen seconde spijt gehad van mijn studiekeuze en doe mijn job heel graag. Ik zie mezelf dit zeker nog wel even volhouden. Mijn job biedt trouwens ook voldoende doorgroeimogelijkheden. Je kan en moet ook steeds weer dingen bijleren. Zo blijft het elke dag weer interessant!”

Meer nieuws

Event

Intervisiedag Mentoren Duaal Leren

De sector vindt het belangrijk dat om bedrijfsmentor voldoende begeleiding en ondersteuning te bieden zodat zij hun taak ten volle kunnen opnemen. Op de jaarlijkse