Eerste schooljaar duaal leren: leren op de werkvloer is springplank naar job

25 leerlingen behalen als pioniers allereerste diploma’s duaal leren in chemiesector

Vijfentwintig leerlingen hebben de nieuwe opleiding duaal leren in de studierichting Chemische Procestechnieken met succes voltooid. Het was het allereerste schooljaar dat deze praktijkgerichte onderwijsvorm werd aangeboden. In duaal leren vindt een belangrijk deel van de opleiding plaats in een bedrijf. Voor de leerlingen blijkt duaal leren een meerwaarde en een springplank naar een job. Sectorfederatie essenscia vlaanderen wil het proefproject volgend schooljaar uitbreiden met meer leerlingen, meer scholen, meer bedrijven.

Dit schooljaar zijn zes studierichtingen gestart met een opleiding duaal leren, een nieuwe onderwijsvorm waarbij de klemtoon ligt op leren op de werkvloer. Het proefproject voor de Se-n-Se studierichting Chemische Procestechnieken (Secundair na Secundair, het vroegere 7de jaar TSO) werd op 1 september 2016 officieel gelanceerd door de Vlaamse ministers Hilde Crevits en Philippe Muyters bij BASF Antwerpen. Na een theoretische vorming op de schoolbank én 15 weken opleiding in een chemiebedrijf is er vandaag in Technopolis de proclamatie voor de leerlingen die de opleiding duaal leren succesvol hebben afgerond.

“Duaal leren is een win-winsituatie voor zowel scholen, bedrijven als leerlingen. Het is duidelijk dat dit de inhoud van de opleiding versterkt en de kansen van jongeren op de arbeidsmarkt verhoogt. Zo kunnen heel wat leerlingen binnenkort effectief als procesoperator aan de slag in hun stagebedrijf. Volgend schooljaar starten we ook in Limburg met duaal leren in Chemische Procestechnieken en we zijn vragende partij om duaal leren op termijn ook toe te passen in het hoger onderwijs”, zegt Frank Beckx, gedelegeerd bestuurder essenscia vlaanderen.

Hilde Crevits, Vlaams minister van Onderwijs: “Alvast een dikke proficiat aan de 25 leerlingen Chemische Procestechnieken die vandaag hun opleiding met succes hebben voltooid. Het voorbije schooljaar waren ze samen met 100 andere jongeren uit 6 studierichtingen de pioniers van een nieuwe unieke leerweg in Vlaanderen, waar je zowel leert op school als op de werkvloer. Ze kozen voor een sterk partnerschap tussen scholen en bedrijven waar jongeren in een realistische werkomgeving worden voorbereid voor de arbeidsmarkt of het hoger onderwijs. Vanaf volgend schooljaar breiden we duaal leren uit met 14 extra studierichtingen.”

Philippe Muyters, Vlaams minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport: “Uiteraard een dikke proficiat aan de leerlingen die vandaag afstuderen. Dankzij hun duale opleiding komen ze goed voorbereid op de arbeidsmarkt. Op de werkvloer pikken jongeren immers snel competenties op die in de praktijk van pas komen, wat naast essentiële theoretische kennis vaak minstens zo belangrijk is. Maar ik wil onze pioniers ook bedanken: dankzij de leerlingen, leerkrachten én bedrijven in dit proefproject beschikken we over waardevolle informatie om duaal leren en werken ook in TSO op een goede manier uit te rollen over zoveel mogelijk studierichtingen in heel Vlaanderen.”

Deelnemende scholen: Don Bosco Haacht, PITO Stabroek, Sint-Carolus Sint-Niklaas en vanaf volgend schooljaar ook THHI Tessenderlo. Inschrijven voor duaal leren in Chemische Procestechnieken is nog altijd mogelijk via deze vier deelnemende scholen.

Deelnemende bedrijven: Agfa-Gevaert, BASF Antwerpen, Borealis, Covestro, Eastman, Eurochem Antwerpen, Evonik, Indaver, INEOS, INEOS Styrolution, Kaneka, Monsanto en SVEX. Volgend schooljaar sluiten onder meer al Borealis Beringen, Datwyler Pharma Packaging, INEOS Tessenderlo, Janssen Pharmaceutica, LANXESS en Vynova aan.

Het opleidingsprogramma en lesmateriaal voor duaal leren in Chemische Procestechnieken tijdens het schooljaar 2016-2017 werd gezamenlijk ontwikkeld door de deelnemende scholen en bedrijven, in nauwe samenwerking met essenscia vlaanderen, het sectorale vormingsfonds Co-valent en ACTA, het opleidingscentrum voor de chemische industrie.

Meer nieuws