Meer leerlingen kiezen voor duaal leren in chemiesector

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Onderwijsproject breidt uit met meer leerlingen, meer scholen, meer bedrijven

Een veertigtal leerlingen starten vandaag hun opleiding duaal leren in de studierichting Chemische Procestechnieken. Dat zijn er zowat de helft meer dan vorig jaar. Het is pas het tweede schooljaar dat deze praktijkgerichte onderwijsvorm, waarbij een belangrijk deel van de opleiding plaatsvindt in een bedrijf, in Vlaanderen wordt aangeboden. Aan het proefproject in de chemiesector nemen dit jaar 4 scholen en 20 ondernemingen deel. Ook dat is een stijging ten opzichte van vorig jaar.

Duaal leren, een nieuwe onderwijsvorm waarbij de klemtoon ligt op leren op de werkvloer, zit duidelijk in de lift in de chemiesector. Vorig schooljaar was de Se-n-Se studierichting Chemische Procestechnieken (Secundair na Secundair, het vroegere 7de jaar TSO) een van de pioniers om deze opleidingsvorm te lanceren. Van de 25 leerlingen die in juni hun diploma behaalden, zijn de meeste intussen aan de slag als procesoperator in de chemie. Deze studierichting biedt dan ook heel wat kansen op de arbeidsmarkt en zag het inschrijvingsaantal op enkele jaren tijd meer dan verdrievoudigen tot ruim 150 leerlingen verspreid over 8 scholen.

Leerlingen Chemische Procestechnieken kunnen sinds vorig schooljaar kiezen of ze instappen in het klassieke opleidingsprogramma of in het nieuwe duale onderwijstraject. Beide opleidingen bieden een gelijkwaardig diploma, maar bij duaal leren brengen leerlingen meer tijd door in een chemiebedrijf met drie doorgedreven stages van in totaal 15 weken. Zo fungeert de onderneming als klaslokaal en kunnen leerlingen de leerstof toepassen binnen een hoogtechnologische en realistische werkomgeving waarbij ze de juiste arbeidsattitudes verwerven. Ongeveer een kwart van de ingeschreven leerlingen kiest voor duaal leren.

Duaal leren is de onderwijsvorm van de toekomst. De praktijkervaring versterkt de inhoud van de opleiding en verhoogt de kansen van jongeren op de arbeidsmarkt. Scholen krijgen toegang tot de meest moderne bedrijfsinfrastructuur en ondernemingen krijgen een beter inzicht in de educatieve aanpak . Duaal leren bouwt bruggen tussen onderwijs en bedrijfsleven en we willen het systeem op termijn ook graag toepassen in het hoger onderwijs. Het is daarom belangrijk dat de Vlaamse regering in haar decreet de juiste accenten legt om duaal leren verder uit te bouwen op maat van de verschillende sectoren“, zegt Frank Beckx, gedelegeerd bestuurder essenscia vlaanderen.

Naast duaal leren voor de chemiesector werkt essenscia vlaanderen ook aan de introductie van deze vernieuwende onderwijsvorm in de kunststofverwerkende en farmaceutische industrie. Zo wordt het proefproject in de studierichting Mechanische Vormgevingstechnieken voortgezet. Dit is een initiatief van Plastics@Tielt in samenwerking met PlastIQ, VTI Tielt en zeven kunststofverwerkende bedrijven uit West-Vlaanderen. Nieuw dit schooljaar is de opstart van een testproject in de studierichting Industriƫle Onderhoudstechnieken in samenwerking met Voka Mechelen. Hieraan nemen de bedrijven Alcon-Novartis en Pfizer en het Sint-Jan Berchmansinstituut (Sjabi) in Puurs deel. essenscia vlaanderen werkt voor duaal leren nauw samen met het sectorale vormingsfonds Co-valent en met ACTA, het opleidingscentrum voor de chemische industrie.

Duaal leren in Chemische Procestechieken

Deelnemende scholen: Don Bosco Haacht, PITO Stabroek, Sint-Carolus Sint-Niklaas en THHI Tessenderlo.

Deelnemende bedrijven: Agfa-Gevaert, BASF Antwerpen, Borealis, Chevron Philips Chemicals, Covestro, Datwyler Pharma Packaging, Eastman, Eurochem Antwerpen, Evonik, Indaver, INEOS, INEOS Styrolution, INEOS Tessenderlo, Janssen Pharmaceutica, Kaneka, LANXESS, Monsanto, SVEX, Tessenderlo Group en Vynova.

Meer nieuws