Duaal leren is een onderwijsvorm waarbij jongeren het klaslokaal combineren met de werkvloer en waarbij meer dan de helft van de lestijd plaatsvindt bij een bedrijf, onder begeleiding van een erkende mentor.
Jongeren krijgen zo de kans om al doende te leren binnen een hoogtechnologische en realistische werkomgeving waarbij ze de juiste arbeidsattitudes verwerven.
Bij duaal leren fungeert het bedrijf als klaslokaal en worden leerlingen vanaf de eerste schooldag – of beter: eerste werkdag – voorbereid op de arbeidsmarkt. En dat biedt duidelijk voordelen.
De sector chemie, kunststoffen en life sciences is namelijk sterk op zoek naar gemotiveerde medewerkers met een stevige technische achtergrond. Dankzij duaal leren beschikken jongeren over alle troeven voor een boeiende job in een sector die een antwoord biedt op de uitdagingen van vandaag en morgen.
Duaal leren is de beste manier om op korte tijd te weten te komen of een job als procesoperator iets voor jou is. De praktijkervaring die je kan opdoen tijdens de uitgebreide stage kan je nergens anders leren.
Je leert de theorie razendsnel aan de praktijk te koppelen. Ook tijdens mijn stage kreeg ik volop de kans om zelf veel te proberen.
We zien allerlei dingen die we in het gewone onderwijs nooit te zien krijgen. Ervaren vakmensen geven ons op een heel korte tijd uitleg over processen en machines. De bedrijven investeren echt veel tijd en energie in ons en daar leer je heel veel van.
Na enkele maanden heb je al voldoende theoretische kennis om aan je stage te beginnen. Je loopt mee met de collega’s van je ploeg in de verschillende facetten van het productieproces. Zo leer je ontzettend snel wat de job van procesoperator in de chemie-industrie inhoudt.
In de chemiesector zijn goed opgeleide mensen van onschatbare waarde. De opleiding Chemische Procestechnieken is een goede toegangskaart tot de chemie-industrie, en duaal leren biedt daarbij extra troeven.
Deze vormen van leren op de werkvloer zijn een mooie opportuniteit om jongeren vrijblijvend te laten proeven van de praktijk en aspirant-operatoren degelijk voor te bereiden op de job. Dit heeft al geleid tot de aanwerving van enkele veelbelovende operatoren met doorgroeimogelijkheden
Duaal leren is uitgegroeid tot een volwaardig studietraject dat sterk inzet op de professionele en persoonlijke ontwikkeling van jongeren. Afgestudeerde duale leerlingen zijn dan ook vaak gegeerde profielen voor bedrijven die op zoek zijn naar goed opgeleid talent.
Wist je dat één op de drie producten die Vlaanderen exporteert naar het buitenland afkomstig zijn uit de industrie van de chemie, kunststoffen en farma? En dat die sector goed is voor meer dan de helft van alle industriële investeringen in onderzoek en ontwikkeling? Innovaties die zorgen voor nieuwe en betere geneesmiddelen, maar ook voor een succesvolle klimaataanpak.
Ultralichte materialen en elektrische batterijen zorgen voor minder uitstoot in het transport, performante kunststofisolatie is cruciaal voor energiezuinig wonen en ook de onmisbare onderdelen voor zonnepanelen en windturbines komen uit de chemie- en kunststoffensector. Van de smartphone in je broekzak tot je nieuwe mountainbike: er zit gegarandeerd chemie in.
De chemie en life sciences is een toekomstgerichte sector in volle groei die veel investeert, innoveert en jobs creëert. De voorbije jaren zijn er 5.000 jobs bijgekomen.
Een doelgerichte sectorale aanpak is belangrijk om van duaal leren een succes te maken. Het decreet duaal leren voorziet dan ook in de oprichting van sectorale partnerschappen om duaal leren te bevorderen en te promoten, met ruimte voor sectorspecifiek maatwerk.
Het sectorale partnerschap chemie, kunststoffen en life sciences groepeert vertegenwoordigers van werkgevers, vakbonden, VDAB, onderwijspartners en diverse administraties.
Dit sectoraal partnerschap is verantwoordelijk voor het erkennen van een onderneming als werkplek, controleert de correcte uitoefening van de overeenkomsten op de werkplek,informeert ondernemingen over duaal leren en ondersteunt en mobiliseert hen in functie van het aanbod van werkplekken, geeft advies over duaal leren en het stelt jaarlijks een monitoringsrapport op.
Het sectoraal partnerschap stelt elk jaar een jaaractieplan op om duaal leren in de sector verder uit te bouwen.